Träningsdagar

DET HÄR ÄR SPELUTVECKLING RÖD ORANGE GRÖN

Svenska Tennisförbundets tränarplattform Spelutveckling röd orange grön är ett verktyg som ger dagligt stöd för klubbens tränare när de tränar målgruppen nybörjare och fortsättningsspelare. Detta säkerställer att det alltid erbjuds ett spelbaserat tennislärande som är speciellt utvecklat och anpassat för barn men också fungerar som ett bra insteg för alla åldrar. För kännedom så bygger allt innehåll i plattformen på samma intentioner som lärs ut på nya tränarutbildningen.

I stora drag fokuseras spelbaserat lärande på en harmonisk kombination mellan taktik, teknik och mycket rörelse på tennisbanan.

Första fyra stegen sker på röd bana med smarta bollval. Därefter följer nya steg på orange och grön bana. All metodik är noga beprövat i plattformen samtidigt som den är ett levande verktyg och hela tiden utvecklas i nära samråd med klubbar, regioner och tennisförbundet. En sak är säker: i klubbar som följer Spelutveckling röd orange grön lyckas alla utövare spela tennis från dag ett!

Ladda ned PDF här!

MINI, MIDI OCH MAXI-TENNIS

Tennis för alla barn

Klubbens Mini, Midi, Maxi-tennis är för barn i åldrarna 5–11 år. Det är första stegen i klubbens tennisutbildning för juniorer. Verksamheten följer tennisförbundets och klubbens strategi som innebär att bana, bollar, racket och övrig utrustning anpassas så att förutsättningarna är på barnens villkor. Vi ger stort utrymme för bollekar, grundövningar, koordinationslekar och rörelseträning.

Verksamheten bedrivs i Tyresö Sportcenter. Medlemsavgift tillkommer 400kr per kalenderår. Pris för Mini, Midi och Maxi står under respektive rubrik längre ned på sidan. Vårterminen (vt) består av ca. 20st träningstillfällen och höstterminen (ht) har ca. 17st träningstillfällen.

Höstterminen 2024, 20 tillfällen

Höstterminen 2023, 17 tillfällen

Ni har kvar er plats från förra terminen om ni inte har varit i kontakt med oss och avanmält alternativt bytt träningstillfälle. Ni har alltså träning på samma tid och dag som terminen innan.

Har du frågor?

Frågor om Minitennis, kontakta: andreas@trollbackenstk.se
Frågor om Midi/Maxi, Kontakta: micke@trollbackenstk.se
För frågor om tennis samt övrig information, maila magnus@trollbackenstk.se
eller ring 08-7987520

MINI-TENNIS

5–7 ÅR
I Mini-tennis använder vi oss av ett system med mjukare och långsammare bollar för spelare som är 7 år och yngre. Detta för att barnen snabbt ska kunna lära sig tennisspelet och lättare lära sig tekniken då de får mer tid på sig att utföra rörelserna. Den långsamma bollen gör det även lättare att lära sig hitta öppna ytor och snabbare kunna ta sig till rätt position för att få till ett bra och roligt spel.

– Grunder, motorik, koordination, rörelse
– Bollekar med racket.
– Bolltyp: Skumboll.
– Grunder, spel över nät

BOLLTYP: Skumboll, röd-gul boll
TIDER: Söndagar kl. 09.00–12.00, 13.00–16.00
Måndagar & onsdagar kl. 14.00-15.00

Exklusive medlemsavgift
1 h/v – 2 700 kr (vårtermin)
1 h/v – 2 295 kr (hösttermin)

2 h/v – 4 700 kr (vårtermin)
2h/v – 3 995 kr (hösttermin)

MIDI TENNIS

7–9 ÅR
Midi-tennis spelas med en långsammare boll och på mindre bana. Midi-bollen, med orange prick, är ungefär 50% långsammare än en vanlig tennisboll. Banan är kortare på längden, med ungefär 2 meter.
Midi-tennis spelas fram till ca 9–10 års ålder, men anpassas också efter spelnivå.

– Grundteknik från minitennisen.
– Fortsätta jobba med rörelsen.
– Teknik , säkerhet och kontroll.
– Fotarbete samt matchrelaterade spelövningar.
– Spel på något förminskad normalstor tennisbana.
– Följa tränarens instruktioner.

BOLLTYP: Orange
TIDER: Vardagar och helger

Exklusive medlemsavgift

1 h/v – 3 525 kr (vårtermin)
1 h/v – 2 995 kr (hösttermin)

2 h/v – 5 600 kr (vårtermin)
2 h/v – 4 760 kr (hösttermin)

3 h/v – 7 150 kr (vårtermin)
3 h/v – 6 070 kr (hösttermin)

4h/v – 8 000 kr (vårtermin)
4h/v – 6 800 kr (hösttermin)

MAXI-TENNIS

9–11 ÅR
Maxi-tennis med tennisboll med grön prick är ett träningskoncept anpassat för spelare i åldrarna 9–11 år. Storlek på grön bana och svårighetsgraden är anpassad till spelarnas fysiska förutsättningar och spelnivå. Vi fortsätter att jobba med slagteknik och taktiska basfärdigheter. Svårighetsgraden på den tekniska och taktiska inlärningen varierar beroende på hur långt spelaren kommit i sin utveckling. Matchspel med serve och riktiga matchregler för Maxi-tennis införs på denna nivå.

– Grundteknik från Midi-tennis
– Kunna behålla bollen i spel/kontroll av boll.
– God placeringsförmåga.
– Följa tränarens instruktioner.
– Spel på stor bana.
– Grön boll.

BOLLTYP: Boll med grön prick
TIDER: Vardagar och helger