Börja tävla i tennis

Har ditt barn inte tävlat tidigare, men är intresserad av att prova på? Läs gärna våra tips om att börja tävla.

Hur hittar jag information om vilka tävlingar som går i Stockholm (och i Sverige)?

Alla tennistävlingar hittas på Svenska Tennisförbundets tävlingssida, http://svtf.tournamentsoftware.com/

Där kan du söka efter tävlingar som passar barnets ålder och spelskicklighet. En bra början på tävlandet är att spela matcher under ”SO Tour”-namnet.

”SO TOUR är framtagen för att stimulera de barn i tennisskolan som är tävlingsinriktade, men också för alla som vill känna på hur det känns att tävla i tennis”.
Läs mer om SO Tour, och vilka speldatum som gäller, på Tennis Stockholms hemsida

Kortfattat är SO Tour indelad i tre kategorier:

• Minitouren 6–8 år
  • Miditouren 7–9 år
  • Maxitouren 9–11 år

Hur anmäler jag mig till en tävling?
Anmäler sig gör man på http://svtf.tournamentsoftware.com/. Barnet måste ha en tävlingslicens för att tävla. För barn upp till 12 år kostar licensen ingenting.

Tävlingslicens
För att spela tävlingar måste barnet ha en tävlingslicens. Du registrerar barnets uppgifter på http://svtf.tournamentsoftware.com/
Leta i högra hörnet efter ”Registera dig”

Kostar det något att vara med i en tävling?
Anmälningsavgift i tävlingar kostar olika mycket beroende på vad det är för typ av tävling. Det kostar oftast mellan 150-350 kr per tävling.

Vad är bra att tänka på?
I tennis krävs det ett stort ansvar från föräldrar när det gäller att anmäla sig och ta sig till tävlingarna. Det finns några saker som är viktiga att tänka på när man ska tävla.

1. Välj rätt spelklass – A, B eller C. A är för tävlingsvana, B för de som tävlat lite och C för de som är så tävlingsvana. Är du osäker kan du alltid fråga barnets tränare.

2. Åldersklasser Många tävlingar spelas i klasser med tvåårsintervaller, t.ex. 10- 12-, 14- och 16-årsklasser. I tävlingar för barn under 10 år så spelar barnen med röd, orange eller grön boll. Grön boll finns också i 12-årsklassen (C-klass).

3. Senaste datum att anmäla sig. Tävlingen stänger anmälningen ett tag innan tävlingen börjar och efter det går det inte att anmäla sig eller ångra deltagandet.

4. Datum och tider för tävlingen. Anmäler man sig till en tävling ska man kunna spela hela tävlingen. Information om tävlingens datum hittar du under fliken ”Factsheet” under respektive tävling.

5. Betalning. Betalning sker vid anmälan till tävlingen.

6. Ha koll på lottning och speltid. Det är föräldrars ansvar att ha koll på var och när matcherna spelas. Matcherna kan börja kl 16.00 en vardag så var säker på att ni har möjlighet att vara på plats. Är barnet anmält till en tävling så kika in på tävlingens sida då och då för att se om lottningen/speltiderna lagts ut. Arrangören brukar lägga ut tiderna 1-2 veckor innan tävlingen börjar.

7. Var på plats i god tid. Tävlingsarrangören vill att spelare är på plats 30 minuter innan matchstart för att anmäla sig till tävlingen. Då finns det tid att värma upp också, fylla på vattenflaskan och kanske kolla lite på någon match. Det kan dock bli förseningar eftersom vissa matcher kan bli långa.

Lycka till!