Tävlingsinformation till våra nya medlemmar

När man spelat någon termin i träningsgrupp kan det vara läge att testa på att tävla. Nu har 20-talet TTK-nybörjare spelat sina första Badmintontävlingar och flera av dem har vunnit och och tävlar nu på Nivå 2.

08- Yonex Cup

Första steget är 08-cup som arrangeras 9 gånger/år runt om på olika platser i Stockholmsområdet. Den är till för våra barn och ungdomar i Badmintonskolan och i förberedande tävlingsgrupp som inte tävlat förut.

Tävlingen tar endast 3 timmar per åldersklass och informationen läggs ut ett par dagar före tävlingshelgen. Man är garanterad minst 3 matcher/tävling och tävlar i samma anläggningar som Sveriges Elit.

Reglerna är enkla, man spelar bäst av tre set till 11 utan skiljeboll, d.v.s. rak räkning. Man möter alltid spelare i samma ålder och nivå från andra Stockholmsklubbar. Tävlingen avgörs under en dag, lördag eller söndag.

Man spelar endast singel och behöver ingen speciell utrustning mer än racket och inneskor men en vattenflaska är bra att ta med. Anhöriga får följa med och gärna ställa upp som siffervändare.

Tävlingar Nivå 1

Om man vinner eller går till final i Nivå 0 är nästa steg nationella tävlingar som är öppna för alla spelare i de olika åldersklasserna. Man börjar med att anmäla sig till Nivå 1 och 2.

I dessa tävlingar kan man ställa upp i singel, dubbel eller mixed dubbel (kille/tjej). Tävlingarna avgörs ibland på en dag och ibland på en hel helg beroende på antalet anmälda. För dessa tävlingar krävs att man har tävlingslicens. Klubben löser det (som gäller hela säsongen 2023-2024) första gången man anmäler sig till en sådan tävling. Den kostar ett par hundra kronor beroende på ålder. Licensen är grunden för Sverigeranking för spelare i U15, U17 och U19.

Tävlingar Nivå 2

Nivå 2 är ytterligare en nivå högre som man kan testa på när man gått långt i Nivå 1. Nivå 2-tävlingar spelas i regel samtidigt som 08-Yonex Cup runt om i Stockholmsområdet. Här spelar man bäst av tre set till 21 med marginal, d.v.s. man måste vinna med två poäng och spelar max till 30.

Mer information och spelscheman finns på:

Anmälningsavgifter ligger mellan 150:- och 230:- per tävlingsklass, tävlar man i Dubbel och Mixed betalar båda spelarna en avgift.

Mer information får du av dina tränare eller mejla till:
badminton@trollbackenstk.se eller hanna@trollbackenstk.se

Åldersklasser säsongen 2023/2024